Web Analytics Made Easy - Statcounter

شما می‌توانید با انتخاب بوت و نیم‌بوت استایل خور را بسیار خاص‌تر کنید. بوت و نیم‌بوت علاوه بر گرم نگه داشتن ساق پا، می‌تواند جنبه مجلسی نیز داشته باشد و بسیار شیک و خیره کننده با لباس‌ها مجلسی ست گردد. انواع مختلفی از بوت و نیم‌بوت در بازار موجود است که بر روی آن‌ها با استفاده از خز، مخمل، تور و نگین و مروارید و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. کار شده است و بسیار مجلسی و شیک می‌باشند.

علاوه بر مهم بودن جنس بوت انتخابی، ست کردن رنگ و مدل آن با لباسی که قرار است پوشیده شود، باعث بیش‌تر به چشم آمدن آن می‌گردد. در واقع استایل شما زمانی شیک‌تر می‌شود که شما بدانید که هر بوتی را با چه لباسی هماهنگ نمایید. در این مقاله، به نکاتی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید بوت و نیم‌بوت خود را با لباس مجلسی خود بهتر ست نمایید، به صورت اجمالی  آورده شده است، پس در ادامه با ما همراه باشید.

1.    اندام و قد خود را در نظر بگیرید

بوت و نیم‌بوت انتخابی شما باید با قد شما تناسب داشته باشد. اگر قد شما کوتاه است، بوت‌های ساق کوتاه را انتخاب نمایید، چرا که بوت‌های ساق بلند برای شما مناسب نیست. داشتن پاشنه، بوت‌ها را بسیار جذاب‌تر می‌کند و ظاهر زیباتری برای شما می‌سازد، میزان پاشنه را متناسب با قد خود انتخاب نمایید. بوت‌های پاشنه استیبتو یا میخی یک انتخاب هوشمندانه برای افراد کوتاه قد می‌باشد زیرا علاوه بر اینکه بر قد شما افزوده می‌شود، پاهایتان را بسیار شیک‌تر جلوه می‌دهد. این مدل نیم بوت، سبکی به روز در دنیای مد محسوب ‌می‌شود که به شما اعتماد به نفس و قدرت ‌می‌بخشد. نیم‌بوت‌های با پاشنه بلند و پهن با دامن‌های کوتاه، استایلی جذاب برای تمام خانم‌ها به وجود می‌آورد.

 افراد قد بلند انتخاب راحت‌تری دارند، چرا که علاوه بر بوت ساق کوتاه، می‌توانند از انواع بوت‌های ساق بلند هم استفاده کنند. بوت‌ها می‌توانند باعث تناسب اندام و خوش فرم‌تر به نظر رسیدن اندام شما گردند، به عنوان مثال بوت‌های ساق بلند می‌توانند پاهای لاغر شما را توپرتر و پاهای چاق را اندکی لاغرتر نشان دهند. اگر ‌می‌خواهید سایز پایتان کوچک به نظر بیاید از نیم بوت‌های چر‌می‌استفاده کنید، زیرا نیم بوت‌هایی که جنسی غیر از چرم دارند پاها را بزرگتر نشان ‌می‌دهند.

2.    هماهنگی رنگ نیم‌بوت با لباس

نیم‌بوت شما باید با رنگ لباس، بویژه لباس‌های پایین تنه شما متناسب باشد. البته نیم‌بوت‌های مشکی را تقریبا با انواع رنگ و مدل لباس‌ها قابل ست‌کردن می‌باشد. انتخاب هوشمندانه‌ی برخی از رنگ‌های متضاد نیم‌بوت با لباس مجلسی هم می‌تواند ظاهر متفاوت و زیبایی را برای شما به همراه داشته باشد. شما ‌می‌توانید برای خرید انواع نیم بوت زنانه و دخترانه شیک و ارزان از بازار یا فروشگاه اینترنتی دیگر مغازه‌های فروش کفش استفاده کنید. همچنین نیم بوت‌های زنانه در بسیاری از سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین نیز موجود است. انتخاب رنگ سال برای ست کردن با لباس‌ می‌تواند یک چالش خوب برای خانم‌ها است.

3.    نحوه ست کردن بوت‌های طرح شیپوری

بوت‌های شیپوری یعنی بوت‌هایی که هرچه ساق آن‌ها به طرف بالاتر می‌رود گشادتر می‌شود، این گونه بوت‌ها را با دامن‌های زیرزانو بپوشید، یعنی این ترکیب باید به گونه‌ای باشد که لبه بوت زیر دامن پنهان شود و قابل دیدن نباشد.

4.    انتخاب نیم‌بوت‌های نوک تیز

به طور کلی نیم‌بوت‌های نوک تیز، مجلسی‌تر و شیک‌تر هستند و در مد جایگاه ویژه ای دارند. اگر پنجه پای شما به نسبت پهن و بزرگ است، از انتخاب بوت‌های نوک‌تیز پرهیز کنید، چرا که بسیار اذیت کننده و آسیب زننده بوده و مجلس را به کام شما تلخ می‌کند و راه رفتن را برای شما دشوار می‌کنند! این بوت‌ها بیش‌تر برای پنجه‌های کوچک و باریک مناسب هستند. علاوه بر نیم‌بوت‌های زنانه، انواع نیم ‌بوت و چکمه مردانه جدید و نسبتا ارزان نیز در فروشگاه‌های اینترنتی موجود است که حتی می‌توانید بوت‌های خود را با بوت‌های همسرتان نیز ست نمایید!

5.    ترکیب دامن کوتاه با بوت زیر زانو

ترکیب دامن کوتاه بابوت زیر زانو انتخاب جالبی نیست چرا که باعث می‌شود کوتاه‌تر به نظر برسید و این به دلیل شکستی است که خط دامن و لبه بوت در ست لباس شما به وجود می‌آورد.

در صورتی که اصرار به پوشیدن همچین ترکیبی را دارید، از ترکیب رنگ‌های تیره استفاده نمایید که شکست کم‌تر دیده شود، به طور مثال، چکمه مشکی را با جوراب شلواری و دامن مشکی بپوشید، اما دیگر از رنگ مشکی در بالاتنه استفاده نکنید چرا که ست شما شیک بودن خود را از دست می‌دهد و دلگیر و گرفته به نظر می‌رسد.

6.    تناسب داشتن ساق ‌بوت با قد لباس

هرچه اندازه نیم‌بوت شما بلندتر باشد، باید دامن کوتاه‌تری را با آن بپوشید. وقتی با نیم‌بوت‌های ساق بلند دامن‌هایی تا روی زانو و یا حتی بلندتر می‌پوشید، پاهایتان از آنچه که واقعا می‌باشد، کوتاه‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین در هنگام ست کردن لباس مجلسی خود با بوت، حتما این نکته را در نظر داشته باشید. خرید یک نیم بوت مناسب ‌می‌تواند یک چالش واقعی محسوب شود. فروشگاه‌های اینترنتی زیادی هستند که نیم بوت‌های زنانه به فروش ‌می‌رسانند و روند یافتن نیم بوت مناسب را برایتان راحت ‌می‌کنند. شما به سادگی ‌می‌توانید نیم بوت موردعلاقه خود را به صورت آنلاین خرید کنید. ‌می‌توانید در حالی که در خانه خود در جستجوی یک جفت نیم بوت زیبا در یک سایت فروش کفش اینترنتی هستید، کمد لباس تان را در خانه چک کرده و تطبیق داده تا مطمئن شوید که کدام نیم بوت برای سبک لباسی شما مناسب‌تر است.

7.    تناسب داشتن جنس بوت و نیم‌بوت با سبک لباس

جنس نیم‌بوت شما با سبک لباس انتخابی شما باید در تناسب کامل باشد. مثلا یک بوت مخمل طرح پلنگی را با هر مدل لباسی زیبا بنظر نمی‌رسد. اینکه نیم‌بوتی را انتخاب کنید که با سبک لباستان جور باشد، می‌تواند زیبایی استایل شما را دوچندان کند.

8.    ست کردن جنس و رنگ بوت با کیف

یکی از راه‌‌های زیباتر به نظر رسیدن استایل شما، ست کردن جنس و رنگ بوت با کیف است، به طور مثال اگر بوت چر‌می ‌یا جیر می‌پوشید از کیف چر‌می ‌یا جیر با همان رنگ استفاده کنید. با اندکی خلاقیت و انتخاب هوشمندانه‌ی این دو، بسیار جذاب‌تر به نظر خواهید رسید. بایدها و نبایدهای ست کردن کیف و کفش را در این مطلب بخوانید.

9.    ست کردن نیم‌بوت با جوراب شلواری

بوت‌های زنانه با جوراب شلواری ضخیم ترکیبی شیک و کلاسیک است. مهم نیست که هوا سرد باشد یا خیر، پوشیدن جوراب شلواری بخصوص رنگ مشکی به همراه نیم‌بوت انتخابی استایلی زیبا برای شما خواهد ساخت، مخصوصا اگر نیم‌بوت جیر یا چرم، پاشنه‌دار یا تخت باشد.

10.  ست کردن بوت و نیم‌بوت با برخی از اکسسوری‌ها

یکی از راه‌ها شیک‌تر کردن ست و استایل شما، ست کردن بوت و نیم‌بوت با برخی از اکسسوری‌های شماست. مثلا اگر بوت شما قهوه‌ای است، از یک کمربند قهوه‌ای بر روی دامن یا پیراهن خود استفاده کنید، چرا که همرنگ بودن این دو به چشم می‌آید و زیبایی استایل شما را بیشتر نمایان می‌کند.

سخن پایانی

در هنگام خرید نیم بوت زنانه باید فرم بدن و سبک لباسی که ‌می‌پوشید را به عنوان یک مقیاس و راهنمای خوب در نظر داشته باشید. براساس شکل پا، شکل بدن، سبک لباس‌هایی که ‌می‌پوشید و موقعیت‌ها و مناسبت‌هایی که قرار است از بوت یا نیم‌بوت در آن استفاده کنید، خرید کنید. این شیوه به شما کمک ‌می‌کند بهترین انتخاب و خرید نیم بوت زنانه را داشته باشید. ‌می‌توانید از میان انواع مختلف، سبک‌های متفاوت و طراحی‌های متعددی از  نیم بوت‌های زنانه موجود در بازار، یک جفت نیم بوت زیبا که با سبک و استایل شخصی شما در هماهنگی بیشتری است انتخاب کنید.

 

 

 

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بوت خرید بوت نیم بوت پارسی خبر نیم بوت های زنانه بوت های ساق بلند استفاده کنید بوت و نیم بوت جوراب شلواری ست کردن بوت استایل شما نیم بوت تر به نظر سبک لباس برای شما لباس ها بوت شما شیک تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۷۱۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم

حضرت امام صادق(ع) در طول دوران امامت‌شان و در سخت‌ترین شرایط سیاسی و اجتماعی، ضمن حفظ و تقویت جایگاه شیعیان با فعالیت علمی بی‌نظیر، به حفظ و حراست از احکام الهی و دستورات قرآن و سنت نبوی پرداختند.
   به مناسبت سالروز شهادت ایشان و برای آشنایی بیشتر با تلاش‌ها و خدمات ماندگار علمی امام صادق(ع)، با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه قم کشور گفت‌وگو کرده‌ایم و نکات جالبی درباره زندگی ایشان و نیز تاثیر فقه شیعه و اهل سنت از آن حضرت مطرح شده است.  شرایط و زمانه امام صادق(ع) چگونه بود که بیشترین روایات نقل‌شده در منابع روایی ما از این امام بزرگوار است؟ به تعبیر دیگر چه شرایطی وجود داشت که ایشان فعالیت‌های علمی را در اولویت قرار دادند؟ بنده در پاسخ به این پرسش چند نکته را متذکر می‌شوم. نکته اول؛ عبارتی را شیخ مفید در کتاب ارشاد خود دارند و می‌دانید این عالم بزرگوار هزار سال قبل زندگی می‌کرده‌ و ارشاد هم از بهترین آثار ایشان است؛ ایشان این تعبیر را آورده است: لم ینقل عن احد من اهل بیته ما نقل عنه فان اصحاب الحدیث قد جمعوا اسماء الرواه عنه من الثقاه فکان اربعه آلاف رجل. یعنی تعداد روایاتی که ما از امام صادق(ع) داریم از هیچکدام از ائمه دیگر نداریم. وقتی راویان مورد وثوق ایشان را جمع‌اوری کرده‌اند حدود ۴هزار نفر می‌شوند. گاهی گفته می‌شود امام صادق(ع) ۴هزار شاگرد داشتند که این تعبیر دقیق نیست؛ شاگرد به این معنا نیست که مانند امروز که مثلا جلسه درس مراجع و علما برپا می‌شود و چند صدنفر و گاهی هزار نفر شاگرد دارند آن حضرت هم در آن واحد ۴هزار شاگرد داشته باشند؛ تعبیر شیخ مفید دقیق است که فرموده ۴ هزار راوی؛ یعنی ممکن است فردی دو روایت از امام اخذ کرده و به شهر و دیار خود برگشته باشد و آن را به مردم بیاموزد.  خدا رحمت کند مرحوم عطاردی که مسند ائمه(ع) را نوشته است؛ برای فهم عظمت کاری که امام صادق(ع) کرد خوب است بدانیم براساس آماری که مرحوم عطاردی آورده است، می‌توان به دست آورد که هر کدام از امامان از امام مجتبی(ع) تا امام عسکری(ع) چند روایت دارند. از امام مجتبی(ع)، هزار و ۱۸۷ حدیث داریم؛ از  امام حسین(ع) دوهزار و ۴۵۲ حدیث؛ از امام سجاد(ع)، هزار و ۶۶۱ حدیث؛ از امام باقر(ع)، ۹هزار و ۵ حدیث و وقتی به امام صادق(ع) می‌رسیم می‌بینیم از ایشان ۳۸هزار  و ۶۰۰ حدیث وجود دارد. آقا موسی بن جعفر ۳هزار و ۵۵ حدیث؛ امام رضا(ع) ۲هزار و ۶۶۳ حدیث، امام جواد(ع) ۹۳۶ حدیث و کمترین روایت از امام هادی(ع) با ۵۲۰ و امام عسکری(ع) با ۵۲۱ حدیث. مجموع این روایات ۶۰هزار و ۶۰۰ حدیث است و جالب اینکه از این تعداد، روایات امام صادق(ع) بیش از ۳۸هزار حدیث است. این آمار نشان می‌دهد که ائمه(ع) از امام مجتبی(ع) تا امام عسکری(ع) فقط ۱۳هزار روایت دارند در حالی که از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بیش از ۴۷هزار روایت داریم و این نشان می‌دهد در فرصتی که امام پیدا کردند به احیای علوم دینی پرداختند. آمار جالب دیگر اینکه جمعا مسند آقای عطاردی ۴۲ جلد است که ۲۲ جلد آن فقط مختص امام صادق(ع) است. نکته دوم؛ حیات علمی امام صادق(ع) نتیجه و اثر خود را بعدا ظاهر کرد؛ حسن بن علی الوشاء که از اصحاب امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام هادی(ع) است می‌گوید من وقتی وارد مسجد کوفه می‌شدم ۹۰۰ حلقه درسی می‌دیدم که می‌گفتند حدثنی جعفر بن محمد(ص) یعنی فقط از امام صادق(ع) روایت نقل می‌کردند. مرحوم کلینی در کافی نوشته است امام صادق(ع) فرمودند من در آستانه شهادت پدرم در کنار بستر پدرم بودم؛ امام باقر به من سفارش کردند: یا جعفر اوصیک باصحابی خیرا؛ یعنی مراقب اصحاب من باش؛ و امام صادق(ع) به پدر فرمودند نگران نباشید والله من آنان را رها نمی‌کنم و کاری می‌کنم که اگر یک شیعه در یک شهر بود نیاز به سؤال از احدی نداشته باشد و واقعا این هنری است که این دو امام به خرج دادند. نکته سوم؛ شیخ مفید باز در ارشاد تعبیری دارد و آورده است شیعه قبل از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) حتی مناسک حج و حلال و حرام را به خوبی نمی‌شناختند و ائمه قبل هم فرصتی برای تبیین احکام نداشتند و یا مردم به آنها مراجعه نمی‌کردند و اولین دورانی که ائمه(ع) فرصت یافتند همین دوران است. بد نیست داستانی شنیدنی را برای عظمت کار امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بیان کنم؛ زمانی از طرف پادشاه حجاز برای آیت‌الله العظمی بروجردی هدایایی فرستاده بودند؛ ایشان فرموده بود من بنا ندارم در زندگی هدایایی از سوی سلاطین بپذیرم و فقط مصحف (قرآن) را پذیرفتند و مابقی هدایا را نپذیرفتند و چون باید در عوض این هدیه، هدیه‌ای می‌دادند با زیرکی تمام روایتی را برای پادشاه عربستان فرستادند؛ در نامه خود نوشته بودند: ارسلت الیک حدیثا طویلا؛ برای تو حدیثی طولانی فرستادم؛ این حدیث اگر همه مناسک حج را نداشته باشد بیشتر مناسک حج را در خود دارد؛ هنر ایشان این بود که روایت را از وجود مقدس امام صادق(ع) نقل کرده بودند؛ ممکن است پرسیده شود مگر اهل سنت خودشان روایات حج را نداشتند که ایشان باید از امام صادق(ع) روایتی نقل کنند؛ نکته ظریف این است که ایشان این حدیث را از منابع دست اول اهل سنت یعنی صحیح مسلم نقل کرده بود. آیت‌الله بروجردی خواسته بود به آنها بفهماند اگر شما امروز مناسک حج را دارید به برکت روایات امام صادق(ع) است. لذا در مناسک حج و احکام آن با اینکه ۱۸ عمل وجود دارد اختلاف فتاوا بین شیعه و اهل سنت بسیار کم است چون مناسک حجشان را از امام صادق(ع) گرفته‌اند. تعبیری دارد آقای اسد حیدر از نویسندگان عرب‌زبان شیعه که شاید مفصل‌ترین کتاب را در ۵ جلد در مورد زندگانی امام صادق(ع) نوشته است؛ او می‌گوید: کان بیته کالجامعه الکبیره؛ خانه امام صادق(ع) مانند دانشگاه بزرگ بود. یکی از کارهای امام تربیت شاگرد در رشته‌های تخصصی بود که امروز توجه به تخصص رسم شده است؛ در توحید هشام بن حکم، در فقه زراره، در کلام مؤمن الطاق و ...تربیت شده بودند.   نکته چهارم؛ مرحوم حاج آقا بزرگ تهرانی در الذریعه، بیش از ۲۰۰ شاگرد از امام صادق(ع) نام برده است که بیش از ۷۴۰ کتاب نوشته‌اند و این خیلی مهم است؛ گاهی یک روایت فقهی مبنای صدها فتواست؛ مثلا  روایتی از امام(ع) در مورد شک و یقین داریم که فرمودند: لا تنقض الیقین بالشک. همین تعبیر کوتاه منشا صدها فتواست. حالا ۲۰۰ صحابه بیش از ۷۴۰ کتاب تالیف کرده‌اند. برای اینکه بدانیم دیگران هم سر سفره امام صادق(ع) مهمان بوده‌اند، ابن ابی الحدید که از شارحان برجسته نهج‌البلاغه است در جلد اول بحث جالبی دارد و می‌گوید همه پیشوایان چهارگانه اهل سنت با واسطه یا بی واسطه از شاگردان امام صادق(ع) هستند. ابوحنیفه شاگرد بی واسطه بوده است. نکته پنجم؛ آلوسی در تفسیر خود آورده است که ابوحنیفه افتخار می‌کرد که شاگرد امام صادق(ع) بوده است و فریاد می‌زد که اگر من در آن دو سال محضر امام صادق نبودم نابود شده بودم: لولا السنتان لهلک نعمان. شافعی و احمد حنبل هم با واسطه شاگرد امام هستند. تعبیری مالک(رئیس فرقه مالکی) دارد که خیلی جالب است؛ او می‌گوید: والله چشمی ندیده و گوشی نشنیده و به ذهن کسی خطور نکرده است که در زهد و فضل و عبادت و ورع، برتر از جعفر بن محمد باشد. بنابراین نه تنها شیعه مدیون امام صادق(ع) است بلکه پیشوایان اهل سنت هم مدیون ایشان هستند. آیت‌الله آصفی مقاله مفصل و زیبایی در مقدمه لمعه دمشقیه مرحوم کلانتر دارد؛ من از اینجا نقل می‌کنم؛ وی از ابن حجر نقل کرده است؛ بسیاری از علوم را مردم از امام صادق(ع) استفاده کرده‌اند و یک یک پیشوایان اهل سنت را نام برده است؛ شهرستانی در ملل و نحل در مورد امام صادق(ع) دارد که ایشان علم و حکمت و زهد زیادی داشتند. جاحظ با اینکه فرد متعصبی در قرن سوم است تعبیر عجیبی در مورد امام(ع) دارد؛ او می‌گوید علم و فقه جعفر بن محمد دنیا را پر کرده بود و ابوحنیفه از شاگردان اوست. نکته ششم؛ آیت‌الله آصفی از ذهبی در میزان الاعتدال نقل کرده است که اگر ما بخواهیم روایات بزرگان شیعه را از اسناد روایات حذف کنیم چیزی جز اندکی باقی نخواهد ماند و مجموعه‌ای از آثار پیامبر(ص) از بین خواهد رفت. همچنین آیت‌الله آصفی در مقدمه‌ای که ذکر شد از رجال کشی نقل کرده است که فردی به نام محمدبن معروف هلالی می‌گوید من در کوفه نزد امام صادق(ع) رفتم چون ایشان دو سال در کوفه بودند؛ به کوفه رفتم و خواستم خدمت ایشان برسم ولی دور ایشان آنقدر شلوغ بود که تا سه روز دستم به امام نرسید تا اینکه روز چهارم امام مرا در شلوغی جمعیت دیدند و راه باز کردند و خدمت ایشان رسیدم و تا نجف که به زیارت مرقد امیرمؤمنان(ع) رفتند محضر ایشان بودم. البته می‌دانید که قبر امیرمؤمنان(ع) برای شیعیان در دوره امام صادق(ع) مشخص شد. نکته هفتم؛ نکته مهم دیگر در زندگی آن امام تربیت شاگرد در رشته‌های مختلف تخصصی بود؛ مثلا ابان بن تغلب یکی از آنان است؛ مرحوم علامه شیخ محمدتقی تستری، صاحب قاموس الرجال در مورد ابان نوشته است او ۳۰هزار حدیث از امام صادق(ع) فراگرفت و به خاطر عظمت او همه حلقه‌های درسی در مسجدالنبی تعطیل می‌شد تا از محضر ایشان استفاده کنند؛ او از شاگردان امام باقر(ع) هم بود، امام باقر(ع) خطاب به او فرمود برو و در مسجد مدینه بنشین و برای مردم فتوا بده.  نکته هشتم؛ این نکته را عرض کنم که از مجموع اصحاب ائمه(ع) و ۴هزار راوی، برخی از آنان مجتهد بودند که یکی از آنان همین ابان بن تغلب است که امام باقر(ع) به ایشان فرمودند: اجلس فی مسجد المدینه و افت للناس. نکته ظریف در اینجا آن است که در دوره‌ای که خود امام باقر(ع) در مدینه حضور دارند به ابان می‌گویند که من دوست دارم تو به مسجد بروی و برای مردم فتوا بدهی؛ الان مراجع ما در دوره غیبت فتوا می‌دهند ولی در داستان ابان، امام(ع) حضور دارند و باز از شاگردشان می‌خواهند که فتوا بدهد؛ ذهبی که فرد خیلی متعصبی است در مورد ابان دارد: شیعی جلد صدوق لکنه مبتدع؛ او شیعی راستگو است ولی بدعت‌گذرا است و ما حرف‌های راست او را می‌گیریم و بدعت‌ها را به خود او وا می‌گذاریم که البته باید از ذهبی بپرسیم کدام سخن ابان، بدعت بوده است. این ابان وقتی از دنیا رفت امام صادق(ع) در شان او فرمودند: والله لقد اوجع قلبی موت ابان؛ امام قسم جلاله خوردند که به خدا قسم مرگ ابان قلب مرا به درد آورد. ببینید شیعه چقدر می‌تواند اوج بگیرد که امام درباره او بفرمایند مرگ او باعث شد تا قلب من درد بگیرد. از دیگر صحابه امام، هشام است که امام درباره او فرمودند: ای هشام تو همیشه مورد تایید روح القدس هستی. تعبیری هارون الرشید در مورد هشام دارد که جالب است؛ یک وقتی مناظره‌ای بین هشام و فرد دیگری در مجلس برامکه برگزار شد و هارون از پشت پرده مناظره را گوش می‌کرد و هشام در مناظره غلبه داشت؛ هارون بعد از این مناظره در مورد هشام گفت: لسان هشام اوقع فی نفوس الناس من الف سیف؛ تاثیر زبان هشام از هزار شمشیر بیشتر است. از دیگر شاگردان امام، محمدبن مسلم است که آیت‌الله خویی گفته است او بیشترین روایات را از امام نقل کرده است؛ زراره و برادرش هم از شاگردان آن امام بودند و مطلب دیگر در بیان عظمت امام صادق(ع) این است که بعد از وفات پیامبر(ص)، شعار حسبنا کتاب الله، زیاد مطرح شد و بیش از ۱۰۰ سال کتابت حدیث را منع کردند و از کارهای بسیار باعظمت امام این بود که به شاگردانشان توصیه کردند که روایات را بنویسند لذا ۷۴۰ کتاب از ۲۰۰ صحابه امام نوشته شد.  نکته نهم؛ باز از خدمات دیگر امام صادق(ع) که مرحوم آیت‌الله آصفی به آن پرداخته این است که در دوره امام صادق(ع) سؤالات زیادی از سوی مردم در زمینه کلام و فقه وجود داشت و همه هم خدمت امام و شاگردان ایشان نمی‌آمدند و سراغ ائمه اهل سنت می‌رفتند و آنها هم چون برای برخی از سؤالات پاسخی نداشتند رو به قیاس آوردند که امام صادق(ع) با این جریان مبارزه جدی داشتند؛ یکی از کارهای مهم امام مبارزه با قیاس بود؛ امام از ابوحنیفه پرسید که تو چطور فتوا می‌دهی و او گفت براساس کتاب و سنت و امام فرمودند اگر جواب را در کتاب و سنت نیافتی چه؟ و او قیاس را مطرح کرد؛ امام از او چند سؤال پرسید مثلا پرسیدند نماز مهمتر است یا روزه و او جواب داد معلوم است که نماز چون ستون دین است؛ حضرت پرسیدند اگر نماز مهمتر است چرا خانم‌ها در ایامی که از خواندن نماز معذور هستند بعدا نباید قضای آن را به جا بیاورند در حالی که باید قضای روزه را بگیرند؟ اگر قیاس درست باشد نماز که مهمتر است چرا نباید قضا شود ولی روزه قضا شود؟  امام صادق(ع) با جریان قیاس مبارزه زیادی کردند زیرا این جریان به قدری گسترش داشت که گاهی شاگردان نزدیک امام(ع) هم فریب این جریان را خوردند. در «من لایحضر الفقیه» شیخ صدوق بیان شده است که ابان بن تغلب در اوایل شاگردی امام خدمت ایشان می‌رسد و می‌پرسد: اگر  مردی یکی از انگشتان زنی را قطع کند، دیه او چقدر است؛ اگر دو انگشت را قطع کند دیه چقدر است؛ اگر سه تا چقدر و امام به ترتیب پاسخ دادند ۱۰، ۲۰ و ۳۰ شتر؛ او گفت اگر ۴ انگشت قطع شود و امام پاسخ دادند ۲۰ شتر در حالی که اگر قیاس مبنا بود باید ۴۰ شتر می‌شد. ابان خطاب به امام گفت که سبحان الله؛ ما در عراق که این سخن را می‌شنیدیم تصور می‌کردیم حرف شیطان است و آن وقت شما چطور می‌گویید ۲۰ شتر؟ امام به او نهیب زد که ای ابان تو از قیاس سخن می‌گویی در حالی که سنتی که با قیاس درست شود دین را نابود می‌کند و بعد هم امام(ع) علت اینکه برای قطع ۴ انگشت ۲۰ شتر دیه باید داده شود را بیان فرمودند. نکته دهم؛ نکته دیگر در بیان خدمات امام صادق(ع) رواج تفکر و اهمیت به عقل است؛ ما امروز بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام(ع)نشسته‌ایم و پشت صحنه را نمی‌بینیم؛ شما مکاتب دیگر را در برابر مکتب امام صادق(ع) مقایسه کنید. کتابی را مرحوم آقای نجمی دارند به عنوان «سیری در صحیحین»؛ عزیزان مراجعه کنند تا بفهمند کسانی که از مکتب اهل بیت(ع) دور شدند چه چیزهای عجیبی نوشته‌اند؛ یکی از کارهای مهم امام صادق(ع) رواج علوم عقلی است.  مرحوم علامه مظفر در کتاب الامام الصادق(ع) از یکی از معاصرین خود از یکی از مجلات نقل کرده است که شیعه اولین کسانی بودند که مذهب خود را بر مبنای عقل تاسیس کردند. الان شما صحاح و سننن اهل سنت را ببینید؛ روایاتشان از نماز و روزه شروع می‌شود ولی مرحوم کلینی، کافی را با کتاب العقل و الجهل آغاز کرده است. دو جلد کافی، کتاب عقل و جهل است و به قضا و قدر و جبر و اختیار در بخش توحید پرداخته است و آن وقت شما این مطالب را با برخی روایات آنان مقایسه کنید که العیاذبالله برای خدا جسم قائل شدند و یکی از آنان در شب جمعه در منبر نشسته بود و گفت همینطور که من الان از منبر پایین آمدم خدا هم در روز قیامت از عرش خود پایین خواهد آمد. به هر حال از جمله خدمات آن حضرت گسترش علوم عقلی است.  ممکن است گفته شود که امام از روی ناچاری مجبور بودند که کار علمی رو بیاورند چون زمینه فعالیت سیاسی نداشتند و کسانی هم که قیام کردند با شکست روبرو شدند، پاسخ به این سوال چیست؟ غیر از سیدالشهداء(ع) که قیام به شمشیر کرده و به شهادت رسیدند هیچ امام دیگری این وضع را نداشتند و بنا نبود داستان کربلا در دوره هر امامی رقم بخورد و همه ائمه(ع) مانند ایشان شهید شوند؛ کربلا یکبار بود و برای بیداری جامعه هم لازم بود؛ در دوره ائمه(ع) از جمله امام صادق(ع) قیام‌هایی شد ولی ایشان همراهی نکردند با اینکه برای موفقیت آن‌ها و بعد از شهادتشان دعا و از آنان تجلیل کردند ولی در قیام دخالتی نداشتند و تشویق نمی‌کردند یا وقتی ابومسلم خراسانی آمد حاضر نشدند با او همکاری کنند.  این دوره دوره‌ای نبود که امام بخواهد وارد فاز نظامی و سیاسی شود؛ ۳۴ سال امامت این امام از سخت‌ترین دوران‌ها بود و خلفایی چون هشام و ولید یعنی جانیانی که روی جنایتکاران را سفید کردند حاکم بودند. البته بنی عباس در ابتدا سراغ شیعه و امام نرفتند ولی وقتی جای پای آنها محکم شد شروع به سختگیری به امام کردند که یکی از دوران‌های سخت دوره منصور دوانیقی بود.  معروف است که فردی خانمش را طلاق داده بود و برایش مسئله شرعی پیش آمده و می‌خواست از امام(ع) بپرسد ولی جرئت نداشت به خانه امام صادق(ع) برود زیرا اگر حکومت متوجه می‌شد او را می‌کشتند لذا لباس یک فرد دوره‌گردی را می‌پوشد و سبد خیاری را بر سر می‌گذارد و با این بهانه خود را به منزل امام می‌رساند و مسئله می‌پرسید. بنابراین این دوران دوره سختی بود لذا حیات علمی امام جلوه زیادی داشت. آخرین پرسش هم این است که تبیین زندگانی ائمه برای دوران ما درس و الگوست؛ برخی می‌گویند ما می‌توانیم به سیره علمی امام صادق(ع) رجوع کنیم و به جای درگیری سیاسی با کشورها، سراغ فعالیت و پیشرفت علمی و اقتصادی برویم، تحلیل شما چیست؟ امروز انقلاب بزرگی توسط یک فقیهی به ثمر رسیده است که ذره‌ای هوای نفس نداشت و برای خدا کار کرد و ما نمی‌توانیم بگوییم امروز دوره سکوت است و باید فقط کار علمی بکنیم؛ وقتی فقیه مسلمی که کسی در عظمت علمی و عرفانی او تردیدی ندارد قیام می‌کند و این نوع مباحث وجهی ندارد. گفت و گو از علی فرج زاده منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم
  • ۵۳ نکته از نامه‌ای برای زندگی
  • ۷ نکته مهم برای تهیه بستنی ساده خانگی که باید بدانید
  • ۷ نکته مهم برای تهیه بستنی ساده خانگی + طرز تهیه
  • طرز تهیه سوپ شیر؛ پرطرفدارترین پیش غذای مجلسی (فیلم)
  • ۱۰ نکته از دربی دیده نشده هفته ۲۵ لیگ برتر
  • این صدا سال‌ها در رادیو درخشید/ یک نکته درباره «حشاشین»
  • لباس خواننده چینی باعث مرگش شد
  • عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی
  • فوتبالیستی که 90 دقیقه برای تراکتور دوید (عکس)